tisdag 20 september 2011

Förändring

Har varit på medarbetarakademin idag.
Vi pratade bla om förändringens 4 faser.
Jag såg likheter med den förändring som sker i min familj just nu.

1. Chock/Reaktion - Där hamnade jag när Wilhelm försökte hänga sig.
Psykiatrins uppgift är att fånga upp, lyssna och informera. De fångade upp och lyssnade. Men informera var de sämre på.

2. Reaktion/Motstånd - Wilhelm blir inlagd först på PIVA sen förflyttad till avd 26.
Psykiatrins uppgift är att fortsätta informera, lyssna, stödja, bekräfta, vara tillgänglig och göra avslut. De lyssnade, var tillgängliga och bekräftande. Men stöd och information saknade jag. Avslutet är nära. Men det har funnits många som gjort sina av slut med oss...de har aldrig stämmt...de har bara skapat mer oro istället.

3. Reparation/Omställning - En omställning är på gång. Vi väntar på svar om ett behandlingshem som vi är intresserade av.
Psykiatrins uppgift är att lyssna, vara tydliga, sätta korta mål, skapa struktur och hjälpa till med bearbetning/ältning. Hur det kommer att gå vet bara framtiden.

4. Nyorientering/Engagemang - Om Wilhelm får hjälp på ett behandlingshem ska han fortsätta ha kontakt med psykiatrin.
Psykiatrins uppgift är att lyssna, inspirera, skapa visioner, hjälpa till med målen på lång sikt.

Enligt min mening har psykiatrin brustit i sitt ansvar hittills.
Hoppas de kan hjälpa oss och Wilhelm i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...