onsdag 7 september 2011

Anhörigstöd?

Har funderat mycket den senaste tiden. Framförallt på innebörden av anhörigstöd.
Vad betyder det för dem som är experter och vad betyder det för mig som anhörig?

Min tanke på stöd var att jag skulle få tips och råd på hur jag ska agera i olika situationer.
Tips på vilka instanser jag kan få hjälp ifrån osv.

Men nu har jag fått en insikt i att de som arbetar inopm psykiatrin inte har några metoder för att hjälpa anhöriga.

Jag har kommit så långt i min och min familjs kris att stöd inte känns aktuellt längre.
Det är i början som behovet av stöd är som störst.
För jag som anhörig har mycket i huvudet vid början av en kris. Då är det svårt att ligga på dem som ska vara experter för att få hjälp. De ska ju bara finnas där för att hjälpa och vara ett skyddsnät så att inte vi anhöriga mår sämre än vad vi redan gör. Det är de som behöver kontakta oss som har ett behov av stöd.

De behöver göra det ofta!!! Helst varje dag!

Men de verkar inte ens veta hur de ska gå tillväga.
De har bara läs psykologi i ett visst antal år. De har en massa kunskap men inga metoder på hur de ska göra för att hjälpa. De vet hur man sätter en diagnos! De vet hur man ger en bra grund iform av fasta rutiner så som mat och sömn på rätt tider. Hur de sen ger hjälp vet jag inte än får så långt har vi inte kommit.

Men anhörigstöd har de ingen aning om hur de ska ge.
Jag har inte sett röken av något sådant.

2 kommentarer:

  1. För djävligt :-( Tur att du har ett eget skyddsnät med goda vänner och släktingar som ställer upp...<3

    SvaraRadera
  2. Fy så tungt det måste kännas :( kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...