måndag 3 oktober 2011

Modellfabriken

Fick ett samtal idag.
Jag hör en tråkig röst i andra änden som erbjöd mig en gratis sminkning och fotografering.

Varför?
Jo, Modellfabriken firar 0,5 år i Norrköping.

På min fråga om det verkligen inte kostar något svarar hon:
Om man vill köpa bilder så kostar det.
Men smink och fotografering är gratis.

Då kan man inte köpa en enstaka bild.
De har olika bildpaket.
Det paket hon berättade om för mig innehöll 50 bilder och två utskrivna bilder.
Min kostnad hade legat runt 1000 kr.

De hade visserligen billigare paket och med färre bilder.

Men vem vill sminka och fota sig gratis utan att köpa sina bilder??
Vad lätt det är att bli lurad bara för att ordet GRATIS nämns!
Jag tackade nej!



9 kommentarer:

  1. Vi var på väg att åka dit men pratade tack och lov om det med en kompis som precis hade varit där. De hade fått betala 2500 för sju bilder. Lurendrejeri är vad det är! Det är bara att lära sig attinget är gratis här i världen.

    SvaraRadera
  2. ja ett riktigt skitföretag. de ringde mig o blev arga när jag sa att jag hade vänner som kunde fotografera oss. de ifrågasatte om jag hade någon som kunde sminka oss. jubelidioter!

    SvaraRadera
  3. Än mer intressant är vem som får rätten till bilderna.
    /mk

    SvaraRadera
  4. tackade nej jag med, de skulle lansera ngt i Vetlanda

    SvaraRadera
  5. Jag har sett sådana bilder, kompisarna är sminkade och retucherade till oigenkännlighet ! Kul iofs. Man kan använda dem pedagogiskt. Så här ser hon ut mannekängfotad - så här ser hon ut på riktigt! Vilken bild tycker du är finast? Varför det ? Etc etc

    SvaraRadera
  6. Visst sminkar de gratis, men det var den fulaste sminkning jag sett så jag var tvungen att tvätta av det och sminka mig själv.
    Fick också en chock över priset på fotona och bestämde mig för att inte ha några alls eftersom det var för dyrt och deras reklam/erbj var vilseledande. Inte var de trevliga heller.

    SvaraRadera
  7. Anonym, modellen äger rätten till bilderna. Jämför det med att gå till en annan studio.

    SvaraRadera
  8. Johanna, det är alltid fotografen som äger rättigheterna till sina bilder.

    SvaraRadera
  9. Ni behövr inte säga så jävla mycket om ni inte har någon aning om vad ni talar om.. Jag jobbar på modellfabriken i Norrköping (inte att ringa till folk utan som koordinator) och för att alla ska förstå så får man köpa bilderna om man VILL och det är INGET MÅSTE plus om man köper bilderna till det "lite dyrare" priset så "köper" man även äganderätten och upphovsrätten av bilderna. Vi rör inte bilderna och använder dem helt enkelt till ingenting..

    Tråkigt att vi inte var trevliga, då jobbade nog inte jag den dagen ;)

    Och vadå lårendrejerier? seriöst vi luras inte utan dt är ni själva som gör ert val med att köpa bilder.. Om man inte e nöjd FINE gå där ifrån med ett gott leende och se själva händelsen som en rolig upplevelse. Det skulle jag göra iallafall..

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...