onsdag 12 oktober 2011

Trafiksäkert

När jag är i ute i trafiken försöker jag ha koll på min omgivning.
Det spelar ingen roll om jag går, cyklar eller kör bil.
Allt för att det ska vara säkert.
Men speciellt när jag går eller cyklar är jag extra försiktig.
Är ju så oskyddad då och vill inte vara med om någon olycka.

Cyklade i dag som så många andra dagar till och från jobbet.
På vägen hem skulle jag igenom Finspångsrondellen.
Det kom två bilar i var sin fil från Linköpingshållet som skulle in i rondellen.
Bilisten närmast mig stannar för att släppa över mig.
Båda var ändå tvugna att stanna för bilar i rondellen.

Men bilisten längst bort ville helst stå på både övergångsstället och cykelöverfarten för att vänta på de bilar som körde i rondellen.
Detta innebar att jag blev stående mitt i vägbanan.
Vilket inte var trafiksäkert!

Jag har för mig att när en bilist stannar för gående eller cyklister ska/måste även den andra bilisten göra detta.
Kan ha fel.
Något annat jag reagerade på är att hon hytter med sitt finger åt mig.
Tror nog att det var hon som hade fel i detta läge.
Tror att hon var okunnig i hur hon borde bete sig i trafiken.
Men rätta mig om jag har fel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...