onsdag 5 oktober 2011

Våga ta emot hjälp

Det finns olika kriser som vi kan hamna i ibland.
Dessa kriser kan se olika ut beroende på hur vi är.
För en person kan olika kriser vara olika tuffa.

När man är i kris behöver man oftast hjälp.
Hjälp som man kanske inte upplever att man är i behov av.
Det visar sig oftast längre fram i livet.

Själv har jag drabbats av olika kriser.
Har inte upplevt att jag har behövt hjälp.
Detta har oftast berott på att jag har behövt vara stark för mina barn.

Omgivningen kan tala om att det är bra att prata med en psykolog.
Ibland kan man förstå det själv.
Det går till och med så långt att man tar kontakt med en psykolog.
Man går dit och pratar.
Inte bara en gång utan flera gånger.

Men får man då den hjälp man behöver?
Skulle vilja svara både ja och nej på den frågan.
Allt beror på hur mycket man öppnar sig själv.

För ett antal år sedan gick jag till en psykolog.
Upplevde inte att jag fick någon hjälp.
Idag när jag tänker tillbaka på det berodde avsaknaden av hjälp på mig.
Jag öppnade mig bara ytligt.
Då fick jag också en ytlig hjälp.

Nu är jag i en kris igen.
Jag inser att jag är i behov av hjälp.
När jag träffade psykologen var min första tanke:
Hur mycket ska jag säga?

Bestämde mig för att vara ärlig mot mig själv.
Säga vad som oroade mig.
Vad det är som gör ont och vad som är riktigt jobbigt.
Tala om att jag behöver hjälp med olika verktyg för att klara av min vardag.

Ta emot hjälp!!


1 kommentar:

  1. svar: kul att du är med i dagens blogg för större chans att vinna gilla inlägget på bloglovin (gilla knapp finns under inlägget)
    en vinnare dras i kväll lycka till!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...