måndag 1 oktober 2012

Ett nytt försök

Jag har bestämt mig!
Det gjorde jag för snart 1,5 år sedan.

Men det är inte alltid så lätt!
Framför allt de dagar då orken inte vill infinna sig riktigt.
Då blir det ett eller annat fel.
Fel som jag är medveten om innan jag gör dem.

Vad händer då?
Jo, spiralen börjar snurra.
Snurra åt fel håll.
Då är det inte lätt att få stopp på den.

Det är inte lätt att bli av med ett beroende.
Ett beroende som jag inte först trodde jag hade.
Men ju mer tiden har gått så inser jag ju att jag har det.

Jag har ett sockerberoende.














För att bli av med det måste jag undvika de kolhydrater som innehåller socker eller stärkelser.
Och hur lätt är det?

Socker och stärkelser finns i det mesta vi moderna människor stoppar i oss idag.
Något som vi har fått i oss sen vi var små att det skulle vara nyttigt.

Livsmedelsverket vill att vi ska äta: potatis, pasta, ris, bulgur och bröd, välj i första hand fullkornsvarianterna. De vill att vi fyller ca 37,5% av våra tallrikar med detta. Komplettera eventuellt med en bit fullkornsbröd.

Rena giftet för mig.
Ett gift som jag blir sjuk av.
Och jag är inte ensam om att bli sjuk av den kosten.
En bieffekt är att man dessutom blir tjock av den, man kan få diabetes typ 2 och säker fler sjukdomar.

Bara för att jag har ett sockerberoende behöver inte alla ha det.
Alla är ju inte beroende av alkohol, tobak, narkotika mm bara för att det finns de som är det.

Men nu vill jag göra ett nytt försök.
Se till att jag mår bra på flera plan.
Tror dessutom att allt hänger ihop när det gäller måendet.
Både det psykiska och det fysiska.

Håll tummarna för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...