tisdag 23 oktober 2012

Våga ifrågasätta

När jag var barn var jag med i scouterna.
Varje sommar åkte jag på läger.
En sommar fick jag tälta med en ny tjej som jag aldrig tidigare hade sett på något läger.
Hon och jag lärde känna ett gäng tjejer som kom från Roslagen.
Vi trivdes tillsammans och hade det väldigt roligt.

Det visade sig att den skola som dessa tjejer gick på även hade ett internat.
Jag och min tältkamrat bestämde oss för att börja på den skolan.
Vi fick övertala våra föräldrar om att få börja där.
Min mamma säger att jag tjata mig till det.

Sagt och gjort, till hösten började jag i 8:an på en internatskola i Roslagen norr om Stockholm.
Jag gick där i tre år.
Sen tyckte jag att jag ville göra annat i mitt liv.
Så jag slutade och flyttade hem till mina föräldrar igen.

Under dessa år på internat lärde jag mig massor.
Kanske inte så mycket i själva skolan då jag inte la ner så mycket energi på den.
Men jag fick mycke kunskap om andra saker.

Det jag egentligen ville dela med  mig var vad en äldre man sa en gång under min internat tid.
Han var väldigt berest och hade upplevt många olika kulturer och religioner.

Han menade att det är viktigt att våga ifrågasätta.
Även det man tror på.
Man ska inte bara acceptera det som sägs.
Det är viktigt att ta ställning och veta varför och vad man står för.

Så ut och ifrågasätt även det du tycker är bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...