torsdag 26 juli 2012

Hemagjord Nutella

Nutella är riktigt gott att ha på smörgåen, tycker Laura.
Jag som önskar att mat ska vara nyttig ser det mer som godis.

Men för några veckor sedan delade min kusin Åsa med sig av ett recept som påminner om Nutella.
Hon och hennes familj gav den hemmagjorda nutellan godkänt, trots den nötiga smaken.

Så nu gjorde jag slag i saken för att testa detta recept.
Eftersom jag inte är så förtjust i att använda socker funderade jag på hur jag skulle göra istället.
Tycker själv att smeten var söt utan någon form av tillsats.




















Den som äter Nutella mest i vår familj fick nu agera testpilot tillsammans med sin kompis.
Jag hällde upp en matsked av smeten i tre olika glas.
Sötade dem med: Stevia, Agavesirap och Honung.
Glaset med Honungen var den som de gillade  mest.
Så nu är resten av min hemagjorda Nutella sötad med Honung.

Ok, den är inte lika söt som orginalet.
I morgon hoppas jag att jag får det slutliga omdömmet av Laura och hennes kompis.

4 kommentarer:

  1. Va kul! Den ser riktigt fin ut i konsistensen:) Hur blev smaken med honung?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smaken med honung blev bra...tjejerna gillade det men det smakar mer som nötkräm än nutella!

      Radera
    2. Jag känner igen det. Jag tyckte det smakade som "Nötte". Jag ska testa en ny omgång med kondenserad mjölk istället för grädde. Såg det i ett recept, det kanske blir en annan smak då. Jag rapporterar sedan...:)

      Radera
  2. Ge mig receptet tack ;)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...