söndag 8 juli 2012

Bilar och människor

För att en bil ska rulla så behövs det bränsle.
För att den ska må bra i motorn behövs även olja.
För att lacken ska hålla längre så behöver man skydda den med tex vax.
Sen behöver den ett bra garage så att den slipper slitage så som väder och vind.

En äldre bil behöver mer omsorg än en ny bil för att hålla längre.
Det finns ju många veteranbilar som ser olika ut beroende på hur de är skötta av sina ägare.
Vissa är mer eller mindre rostiga.
Andra har inget rost alls.

Lyssnar man på deras motorer kan ju även de låta olika.
De som är bra omhändertagna av sina ägare spinner som de ska.
Annars är väl risken att de låter hostiga.

Väl skötta kan bilarna vara starka länge!

Hur är det med oss människor?

Tankar vi oss med rätt sorts bränsle?
Fyller vi på med bra olja så som en bra och givande hobby tex?
Tar vi hand om vår hud så den inte blir torr och sprucken?
Hur gör vi för att orka längre?

För mig har det senaste året varit lite tuffare än vanligt.
Det har resulterat i en längre sjukskrivning.
Känner att jag börjar komma upp på fötterna igen.
Är inte riktigt fullt återställd så som jag själv önskar vara.
Får lite bakslag då och då.

Men varför blev det så här?
Själv har jag alltid ansett att jag är stark.
Har även fått det bekräftat genom vissa människor i min omgivning.

Under min sjukskrivning har jag fått en läxa av min kurator.
Jag ska fundera på vad som får mig att må bra.
Läxan har gjort att jag har börjat tänka lite mer än vad jag gjorde innan.

Bränsle fyller jag mig med varje dag.
Det är sällan något halvfabirkat slinker ner.
Äter mycket grönsaker och annat nyttigt.
Upplever att mitt bränsle är det ju inget fel med.

Huden smörjer jag varje dag.
Har även börjat skrubba mina fötter med fotpeeling.
Försöker se till så att jag inte är torr eller narig på utsidan.
Jag gör så gott jag kan med andra ord.

Men hur är det med min oljepåfyllning?
Känner att det är där det brister för mig.
Hur kan jag förändra det och se till att jag har en bra olja som stärker min motor?

Har också funderat mycket på hur mitt garage ser ut.
Kan jag vila i det?
Kan jag hämta styrka i det?

Förr sjöng jag i kör.
Jag sjöng gospel.
Det var roligt och avkopplande.
Samtidigt var det krävande på ett bra och positivt sätt.
Det var för mig en bra sorts olja.

Funderar på att börja sjunga igen.
Men finns det något mer jag kan göra?

Just nu funderar jag så starkt på att börja träna.
Tankarna är så starka så jag har till och med köpt mig ett träningskort på Norrköpings nyaste gym.
Det är ju inte bara själen som behöver olja.
Musklerna behöver ju lite de med.

Har ockå börjat titta på hur mitt garage ser ut.
För mig är ordning inte bara att det är välstädat hemma.
För mig är ordning att inte ha massor av skräp i källarförrådet.
Har börjat rensa och skapa mer ordning än vad jag hade tidigare.

Känner att jag är på rätt väg.


1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...