söndag 22 april 2012

Relationer

Det här med relationer är svårt.
Dessutom har vi många olika sorters relationer som vi ska handskas med varje dag.

De relationer som vi har börjar med våra föräldrar.
Sen kommer syskon, kompisar, lärare, arbetskamrater.
Många av oss har också en partner som vi ska förhålla oss till.

Vissa relationer har vi hela livet.
Andra kommer och går.

Hur behandlar man en relation på ett bra sätt när man vill att den ska fortsätta?
Hur behandlar man en relation när den är på väg att ta slut på ett bra sätt?

Det är två svåra frågor.
Allt beror ju på berörda personer.
Ingen är den andre lik och ingen reagerar på samma sätt.

En bra tumregel är ju att man ska bemöta andra så som man själv vill bli bemött.
Tyvärr så sker det väldigt sällan.
Istället gör man tvärt om.
Man resonerar att om inte den andre är schysst så behöver inte jag vara det.
Det blir en nedåtgående spiral som man lever i.

Resonerar båda så blir det ju aldrig bra.
Någon måste ta första steget till ett bra bemötande.
Men att vänd spiralen uppåt är inte lätt.
Man måste vara  medveten om att man kanske måste kämpa ett tag.
Vilket de flesta inte orkar.

Önskar att jag hade ett enkelt svar på en svår fråga på hur man ska bemöta andra.
Även om man har en intention att det ska bli bra så blir det inte alltid det iaf.

Något som jag har börjat tänka på sista tiden och som jag gärna delar med mig är:
Hur blir det jag gör och säger värdigt för mottagaren?













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...