tisdag 17 april 2012

Pengar som inte finns

Något vi alla kan uppleva ibland.
Pengarna vi inte har.

Oftast är det då vi önskar att vi hade pengar för att köpa eller göra något som kostar.

Vissa lånar då genom olika krediter.
Inget som är något bra alternativ.
Risken är ju att vi hamnar i en nedåtgående spiral och pengarna inte räcker till.

Men vad kallar vi de pengar som vi inte skulle ha och som ändå finns tillgängliga på vårt konto?

Det händer inte, kanske ni tänker då.
Men det gör det!

Wilhelm får sina pengar från försäkringskassan.
Enligt dem ska de betalas ut den 18:e varje månad,
Men om den 18:e infaller på en lördag ska pengarna finnas på hans konto fredagen före.
Om den 18:e infaller på en söndag ska pengarna komma på måndagen efter.

Nu är det så att detta inte stämmer i praktiken.
Försäkringskassans datum stämmer inte överrens med Wilhelms kontoutdrag.
Vart det blir fel vet vi inte.
För pengarna kommer till hans konto dagen eller dagarna innan de lämnar försäkringskassan.
















Ibland önskar jag att det skulle hända mig.
Att min lön skulle komma in på mitt konto innan de lämnar arbetsgivaren.

Eftersom jag vill veta hur saker och ting fungerar skulle jag ju vilja veta hur detta är möjligt.
Men det lär jag nog aldrig få veta.


1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...