måndag 18 april 2011

Lönekriterier

Funderar på varför man ska ha lönekriterier?
Arbetsgivaren har tagit fram kriterier för vår kommun.

Alla i kommunen ska betygsätta sig själv i olika kategorier.
Tex: Yrkeskunnande och färdigheter, Engagemang och ansvarsförmåga osv
Alla kategorier har 4 olika rubriker: Fungerande, Kompetent, Skicklig och Exellent.

Varje kategori har en förklaring vad arbetsgivaren menar med de olika rubrikerna.
Tycker inte att det är så svårt att tolka.
Upplever inte heller att mina arbetskamrater har svårt för att tolka dessa kriterier.

Tyvärr har våra chefer problem med detta.
De vill ha hjälp med att formulera om arbetsgivarens kriterier.
För som de uttrycker sig: Fungerande är man när man är nyutexaminerad eller på väg mot pension, Exellent är man bara när man är en stjärna på Norrköpings kommuns himmel.

Inte alla chefer i kommunen ser det på detta sättet.
Andra anser att ska man vara Exellen ska det gagna den egna förskolan och den avdelning man arbetar på.

För mig känns det som ett slag i magen när jag och mina medarbetare blir nedvärderade som vi blir av våra chefer.

2 kommentarer:

  1. Håller med dig, någon stjärna på Norrköpings kommuns himmel kmr jag aldrig bli :(

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...