onsdag 2 februari 2011

Stuvade makaroner

Stuvade makaroner är något som jag aldrig har tyckt om. Det är heller aldrig något som har serverats i mitt barndomshem.

Kommer ihåg första gången jag kom i kontakt med den rätten. Det var hemma hos en kompis. Hennes mamma hade lagat det och jag satt bara och höll min kompis sällskap när hon åt. Tyckte det såg gott ut!

Nästa gång som jag kommer ihåg att jag kom i kontakt med stuvade makaroner var jag själv förälder. Jag och barnen var hemma hos en väninna då hon gjorde stuvade makaroner. Vi blev bjudan att äta vi med. Ja, varför inte...det ser ju gott ut! Men den smakupplevelse som jag hade väntat på uteblev.

Jag bestämmde mig snabbt att detta tänkte jag inte äta fler gånger.
Men visst har jag gjort det. På jobbet några gånger.
Har för varje gång tänkt att detta är inget som jag tycker om och jag kommer aldrig att laga det heller.



MEN så träffade jag Robban!!!

Han var sugen på stuvade makaroner en dag och serverade det trots att jag sa att det inte var min favoriträtt.

Då kom den!
Den smakupplevelse som jag hade trott jag skulle få redan första gången jag smakade på rätten.
Det var riktigt gott!!!

Jag har till och med lagat den själv, och lyckats!!!
Vi äter det lite då och då i min familj nu mera.

Men jag har även ätit stuvade makaroner på annat håll, och det har inte fallit mig i smaken de gångerna.

Då kan man ju ställa frågan: vad är skillanden? För visst finns det skillander på stuvade makaroner och stuvade makaroner.

Jag har förstått det så att vissa kokar makaroner i vatten och gör sen en stuvning och blandar i. Misstänker att det är då det blir såsigt. Och det är det såsiga som jag inte gillar. Visst kan man smaksätta på olika sätt. Men det är konsistensen som jag gärna undviker när det är såsigt.

Hemma hos oss kokar vi makaronerna i mjölken. Det blir då bara klibbigt runt makaronerna.

För mig räcker det och jag gillar att ha det så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...