onsdag 23 februari 2011

Cirkeln är sluten

Jag började arbeta på Hattens förskola 1/2 2010.

Den första traditionen som jag skulle få vara med om var den årliga korvgrillningen på gården under sportlovsveckan (vecka 8).
Men typiskt nog skulle jag gå och bli sjuk just då och missa min första tradition.

Jag har efter den missen hunnit med flera av Hattens traditioner.
Föräldrafika med våfflor under våren.
Påskharens och påskhäxans besök på gården där barnen blir helt exalterade, nyfikna, avvaktande på deras närvaro.
Fest på gården med alla barn och föräldrar då vi har fiskdam, vernisage på barnens skapande, fika och korv.
Midsommar firande med allt vad det innebär, som att plocka blommor, klä stången, dansa och äta en god lunch ute på gården tillsammans alla avdelningar.
Föräldrafika igen, denna gång på hösten med hemgjord äppelpaj.
Ljusfest då barnen sjunger för sina föräldrar och vi äter gröt och ostsmörgåsar tillsammans. Skinkan utesluts då vi har många familjer som inte äter det.
Luciafirande där personalen är lucia med följe och sjunger sånger för barnen.
Tyvärr så hade vi ingen gran i år då de som var ute för att köpa en inte fick tag i någon. Så den traditionen med att klä granen och dansa runt den finns fortfarande kvar. Lika så julgransplundringen som hör till.

Nu äntligen har jag fått vara med om den årliga korvgrillningen vecka 8.
Grillarna tändes vid 11 tiden och straxt efter kom alla barn ut. Det fanss bänkar och sittunderlag till alla. Korv av både fläsk, kyckling och soja för att tillgodose allas kulturer. Korvbröd och tunnbröd att välja mellan. Potatismos till dem som ville ha det som tillbehör. Givetvis serverades det också varm choklad. Det behövdes i kylan. Men det var nog bara personalen som frös för barnen såg ut att njuta av alltihop, vilket ju var det viktigaste.

Trots att det finns missade jultraditioner så känns det ändå som om cirkeln är sluten och jag har fått uppleva det som sker under ett år på Hattens förskola.

Nu ser jag fram emot att få uppleva allt igen, men nu ska det få bli en vana och inte en förstagångsupplevelse.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...