torsdag 12 maj 2011

Samspel

Jag cyklar för det mesta till och från jobbet.
Även när jag ska ta mig runt i stan vid andra tillfällen.
Ibland går jag, mer sällan åker eller kör jag bil.

Varje gång jag är ute på gator och vägar möter jag andra trafikanter.
När jag cyklar kan jag bli irriterad på både bilister och gångare.
Men jag kan även bli irriterad på cyklister när jag går eller kör bil.

Jag ser också hur en del av mina medtrafikanter kan bli irriterande på dem som de möter.
Den ser inte med blida ögon på den som har "syndat" enligt deras sätt att se på det hela.

Hur handskas vi med vår irritation?
Höjer vi näven eller "pekar finger"?
Hjälper det att göra så?
Hur vill vi själva bli bemötta??

Jag vet att jag ibland kan ha mina tankar långt borta och inte se det jag behöver se när jag går eller cyklar.
Kan tänka mig att jag inte är ensam om att göra så.
Alla gör vi ju misstag.
När jag kommer på mig själv eller hör hur någon blir sur och irriterad skäms jag för att jag inte var mer vaken.

Men inte vill jag bli bemött otrevligt!
Eftersom jag inte vill det försöker jag bemöta mina medtrafikanter på ett trevligt sätt.
Även om jag blir irriterad och mumlar inom mig.

Vi ska ju alla ha ett samspel för att minimera olyckorna i trafiken.
Är vi glada upptäcker vi nog farorna oftast i rätt tid.
Men risken är att vi missar farorna när vi möts av ilska från dem vi ska sammarbeta med, okänd eller känd.

Mina slutord blir:
Var trevlig hur andra än uppför sig!!!

1 kommentar:

  1. Man kan vara trevlig till en viss gräns. Visar man inte respekt för varandra så händer ju sånt här. Finns även lagar för cyklister och gångtrafikanter.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...