söndag 1 maj 2011

Rätt eller fel?

Blir så illa berörd av människor som anser sig ha rätten att lägga sig i vad andra gör.
De dömmer utan att fundera på om de själva är utan fel.
De talar om vad andra borde göra och berättar gladeligen vad de anser vara rätt eller fel.

Men vad är rätt och fel?
Har vi alla samma värderingar?

Det som är rätt för en människa är kanske inte rätt för en annan människa.
Inte ens när man försöker sträva mot att göra det som är rätt och riktigt för en själv.
Vi värderar våra handlingar och tankar olika.
Om jag strävar efter en kunskap som gör att jag och min omgivning mår bra, vem har då rätt att tala om för mig att jag gör fel?

I Bibeln står det: Den som är utan synd kastar den första stenen.

Undrar hur många som kan kasta den första stenen enligt citatet?

5 kommentarer:

  1. Tja, bra tänkt och jag håller med dig.
    Bibeln är ju en grund för våra värderingar vilket du pekar på med citatet :-)
    Önskar bara att fler upptäckte att det handlar om relationer och inte om "sanningar"
    /MK

    SvaraRadera
  2. Ytterliger en tanke är detta!!

    Bekännelse av synd.
    Vi måste erkänna våra synder för Gud om vår relation till honom ska upprättas på ett fullkomligt sätt. När vi ser tillbaka på behovet av förlåtelse, förstår vi att obekänd synd kan skilja oss från Guds gemenskap. Bekännelse är vägen som återställer relationen till Herren eftersom han är trofast även om vi inte är det (2 Timotheosbrevet 2:13).

    Förlåtandet av andra.
    Ett annat krav för att få förlåtelse för sina synder är att man förlåter andra. 1 Korinthierbrevet 13.5 säger att "verklig kärlek inte håller reda på oförrätter" (engelska översättningen). Kom ihåg att Ordspråksboken 17:9 säger att en verklig vän kommer att förlåta. Gud har också gjort, detta att man förlåter andra, till ett krav för att kunna motta hans förlåtelse

    Ty om ni förlåter människorna deras överträdelser, skall er himmelske fader också förlåta er. Men om ni inte förlåter människorna, skall inte heller er Fader förlåta er era överträdelser." (Matteus 6:14,15)

    Var goda mot varandra, visa medkänsla och förlåt varandra, liksom Gud har förlåtit er i Kristus." (Efesierbrevet 4:32)

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym!
    De fel som jag själv gör och är medveten kan jag be om förlåtelse för.

    Men det var inte det som var min tanke med blogginlägget.
    Jag undrade bara med vilken rätt endel människor anser sig ha när de talar om för andra att de gör fel.
    Mina val i livet är det ingen annan som bör lägga sig i.

    Det finns ett annat talesätt:
    Gå en mil i mina skor innan du dömer mig!

    Är en bra tanke, för du och ingen annan heller vet vilka val andra gör och varför.

    Undrar fortfarande med vilken rätt människor har att döma andras val i livet?

    Viveca

    SvaraRadera
  4. Med ingen rätt alls!
    Frågan är befogad.
    Matt 7:1 är ett bra råd men också en varning att ta på allvar.

    Förresten, tack för dina tankar Viveca, jag uppskattar dem.
    /MK

    SvaraRadera
  5. Det är en fråga man kan prata mycket om.

    Självklrt har alla rätt att leva sitt eget liv på sitt eget sätt. Det är det valet vi har som människa. Det finns många val i livet såsom jobb, familj vänner mm.

    Det är lättare att säga om saker är rätt eller fel när det gäller vissa speciella handlingar som de som kanske faller under lagen. Men när det gäller de känslor vi har innom oss om vad som är rätt eller fel är det en balansgång.

    Jag tror nog alla vet innerst inne vad som är rätt och fel men man får se till hur situationen ser ut. Vad är det allt handlar om , livet i det stora hela eller en speciell händelse för då kanske man reagerar annorlunda.

    Men man kommer alltid ställas inför frågor utifrån varför man just gjorde ett visst val och hur man tänkte då.

    Varför vissa val man gör kanske var bättre lämpade än andra. Om vissa val kanske var mer egocentriska och man kanske inte tänker så mycket på hur ens val kommer att påverka andra i min omgivning.

    Så är det även i allt annat i livet.Ibland gör vi misstag. Vissa misstag kommer man känna av hela livet andra går att reparera, göra om och göra rätt som de brukar säga i hantverksbranschen =)

    Sen tolkar alla saker olika som du själv säger. Vi känner olika för olika saker man reagerar olika på olika saker och situationer.Man blir ledsen och arg för olika saker och man bryr sig om olika saker.

    Det finns ju något som heter konstruktiv kritik och det brukar avse kritik som är menad att kunna förminska kritikvärdet, genom att den även innehåller förslag till förändring.

    Kritik har till syfte att låta den person som ger kritiken få säga sin mening.

    Hur man sen reagerar på kritik överlag det är en helt annan sak för det handlar då om ens självbild,

    Vet man om att man har vissa svagheter kanske man tar till sig kritik annorlunda men anser man att man inte har så mycket fel och brister så kan kritiken kännas helt obefogad och man får en helt annan reaktion.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...