måndag 23 maj 2011

Frustration

Jag bor på ett bageri.
Jag bor i en korg som står på en av hyllorna i bageriets disk.
I min korg ligger det många olika sorters bullar.
Jag stortrivs med de andra bullarna.

En dag när det blåste mycket slog fönstret upp och bagarens alla recept virvlade runt i bageriet.
Ett av recepten fastnade på glaset till disken precis där min korg stod.
Jag läste att det fanns bullar och kakor i olika smaker.

Jag tänkte för mig själv:
Vad spännande att få utveckla min smak.
Om jag gör det kan jag kanske inspirera de andra att utveckla sina smaker.

Jag pratade med bagaren.
Han berättar för mig att när man ligger i en korg som jag gör kan man inte få utveckla sin smak.
Det kan bara de göra som ligger på silverfat.
De som ligger på silverfat kan inspirera andra bakverk att utveckla sina smaker bättre än de som ligger i en korg.

Som bulle i en korg förstår jag inte skillnaden.
Varför kan inte jag inspirera andra bakverk lika bra som dem som ligger på fat?
Jag träffar ju alla bakverk varje dag precis som dem på silverfat.
Bagarn förklarar att om jag hade legat på ett silverfat hade jag kanske fått utveckla min smak.

Frågade ett av bakverken på silverfatet om den hade hört att man kan utveckla sina smaker?
Bakverket hade hört talas om det för länge sedan.
Men det var inget som var av intresse just nu.

Hur ska jag få bagaren att förstå att trots att jag inte ligger på ett silverfat har potential till att utveckla min smak?
Att även en bulle kan inspirera andra till att utveckla sina smaker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...