lördag 10 november 2012

LCHF pepparkakor

Idag är det den 10 november.
Jag har börjat med något jag aldrig gjort tidigare.
Börjat planera julmaten.

Förra året åt jag ingen LCHF mat till jul.
Det var förödande för mig.
I år har jag tänkt att maten ska vara enligt LCHF.

Så idag har jag varit och inhandlat kryddan som saknades i mitt kök.
Malda nejlikor.
Jag har tänkt att börja med LCHF pepparkakor.
Hittade detta recept på Birgitta Höglund´s mat.
Det bästa är att de går att frysa.

 

Pepparkakor ca 20 st

 
100 gr Smör
2 krm malda Nejlikor
2 krm mald Kardemumma
2 krm mald Kanel
1 krm mald Ingefära
2 dl Mandelmjöl
2 msk Fiberhusk
2 msk Honung
1 Ekologiskt Ägg
 
Lägg smör och kryddor i en kastrull.
Ge ett hastigt uppkok, rör om väl och låt sen svalna lite.
Blanda ner honungen.

Rör ihop mandelmjöl och fiberhusk i en bunke.
Vispa ner kryddblandningen.
Rör sist i ägget, blanda väl.

Ställ i kylen att svälla en halvtimme.
Rulla matskedsstora bollar och platta till ordentligt.
Lägg på bakplåtspapper och gör mönster i degen med en gaffel.
Grädda på 200° i 10-12 minuter.
Låt svalna på galler.

Frys in och ta fram kakorna eftersom, fräscha gärna upp dem lite i en varm ugn.














Resultatet blev riktigt gott!
Testade med lite smör på...fungerade det med.
Så till jul kommer jag att kunna njuta av dessa kakor tillsammans med lite Stilton!
Mums!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...