torsdag 31 mars 2011

Överaktiva barn

Fick ett samtal från min pappa för ett antal år sedan efter att min son hade hälsat på.
Han kunde inte förstå hur Wilhelm orkade vara så morgonpigg.
Redan kl 5.00 på morgonen väckte han morfar för han ville hälsa på sin morbror.
Min pappa kunde inte förstå något, då Wilhelm normalt är ganska trött på morgonen.

Wilhelm hade gladeligen berättat för mig att han hade fått cola av sin morfar när han var där och hälsade på
.
Så min fråga till min pappa var:
Hur mycket cola drack Wilhelm?
Jo, han hade visst tömt en hel back som de hade haft stående.

Där var svaret på varför min annars så morgontrötte son helt plötsligt var morgonpigg!

Möter ofta föräldrar i jobbet som inte förstår varför deras barn är så överaktiva.

Socker är svaret för det mesta.
ADHD får ofta skulden för att föräldrar idag stoppar i sina små dolt socker varje dag.

De ger dem smaksatt yoghurt på morgonen, ca 14 sockerbitar i 0,5 liter.
O´boy brukar vara vanligt, 1 msk innehåller 2 sockerbitar.
Kanske lite fruktpure eller kräm, 1,5 dl innehåller ca 8 sockerbitar.
Läsk är också ganska vanligt, ca 21 sockerbitar i 0,5 liter.
För att inte tala om glass när barnen är sjuka, big pack vanilj 2 dl innehåller 6 sockerbitar.
Ketchup till pastan, 1 msk innehåller ca 1 sockerbit.

Ja, listan kan bli lång.

Oftast har barnen sina föräldrar att tacka för att de är överaktiva.
Trots att man vet hur skadligt sockret är orkar inte dagens föräldrar ändra på sin situation, utan de förtsätter förgifta sina barn samtidigt som de gnäller på deras överaktivitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...