tisdag 8 mars 2011

Internationella kvinnodagen

Igår kunde jag läsa detta på två av mina manliga vänners status på Facebook:

På tisdag den 8/3 är det alla kvinnors dag. Posta detta på din status om du också är stolt över dina 364 dagar!


Funderar på vad det signalerar till andra.

För den internationella kvinnodagen startade ju som en politisk dag för att uppmärksamma ojämställdhet och kvinnors situation över hela världen.

Men på flera håll har den mist sin politiska innebörd och istället blivit en dag då män uppmärksammar, eller uttrycker sin kärlek till kvinnan.
Vissa som jag känner är irriterade på detta.
Att inte rätt budskap går fram.
De ser gärna att världen blir mer jämlik än vad den är idag.

Själv har jag nog aldrig tidigare reflekterat över dagens innebörd.
Men nog tycker jag att den behövs.
När kvinnor får styrka av varandra och kan göra ett bra jämlikt arbete, dessutom bli uppmärksammade för detta under en enda dag, kan jag bjuda männen på de övriga 364 dagarna om de känner behov av att ha egna dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...