söndag 30 september 2012

Äpplemos

Laura har börjat äta havregrynsgröt med äpplemos.
Eller rättare sagt äpplemos med havregrynsgröt.
Detta kan ju i längden bli ganska dyrt.

Så nu i veckan gjorde jag en efterlysning på äpplen.
Om någon vänlig själ hade lite för mycket äpplen och önskade bli av med dem kom jag gärna och plockade.
Tänkte jag kunde göra lite äpplemos själv.

Jag fick ett svar!
Jag behövde inte komma och plocka.
Jag fick dem levererade till mitt jobb dagen efter.

Hade ju tänkt mig en påse, då menar jag en sådan plastpåse man fyller sina matvaror i när man handlar.
De som har varit på IKEA och handlat vet hur stora deras papperspåsar är.
En sån fick jag fylld till 2/3.

Med andra ord: Massor av äpplen!!!

Dessa äpplen behöver jag ta hand om ganska så snart.
Vill inte att de ska bli förstörda innan jag hunnit göra något med dem.

Hittade ett lätt recept på äpplemos.
Jag slipper både skala och kärna ur äpplena.
Sen går det snabbt dessutom.





















Jag börjar med att skrubba äpplena rena.





















Sen tar jag bort kvisten och blomman.
Pickar några hål med en potatissticka.














Lägger äpplena i en ugnsform.
Bakar dem i ugnen 20 minuter på 200 grader.





















Med potatispressen får jag ut det goda i äpplena.
Skräpet kastas lätt då det stannar kvar i pressen.
Visst, det är inte lätt att pressa äpplena.
Men det är klart mycket enklare än att skala och kärna ur dem.














Visst blir det mycket skräp över.
Men hur mycket är det som försvinner när man skalar äpplena?
Tror det går jämt upp!














Sen är det bara att söta efter behov.
Jag hade även i kanel då jag tycker det ger en godare smak.

Sen vet jag inte om det beror på äpplena eller om det beror på mig.
Men första satsen med mos blev mer fast än den andra.

Jag fryser sen moset då hållbarheten inte är längre än 3-4 dagar i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...