måndag 4 juli 2011

Min vardag

Att leva med ett funktionshinder kan ibland vara svårt.
Framförallt om det är ett dolt handikapp.

Att leva med en person som har ett dolt funktionshinder är inte heller lätt.
Många frågor dyker hela tiden upp.
Vad är relevant att lägga energin på?

Hemma hos mig får man välja vad som är viktigt varje dag.
Då är det inte säkert att det hjälper ändå.

Rutiner är mycket viktiga.
Men hur blir det när man får sin diagnos sent?
När svårigheterna dyker upp i tonåren?
När hela barndomen flöt på utan konflikter, utan de kom vid 15 års åldern.

Idag önskar jag att jag hade vetat om redan i småbarnsåldern hur det stod till.
Detta för att kunna skapa trygga rutiner som skulle kunna förenkla vardagen idag.
För som det heter "Små barn små bekymmer, stora barn stora bekymmer".

Min fd arbetskamrat och kollega Jossan skriver i sin blogg och ger lite bra råd på hur det kan vara när man möter människor med ett funktionshinder så som adhd, autismtillstånd, tourettes syndrom etc.

Jag vill dela med mig av hennes ord då jag känner igen mig i min vardag i det hon skriver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...