måndag 6 december 2010

Mera tolka rätt!!!

Har på senaste tiden börjat fundera mer och mer på hur vi uttrycker oss till våra medmänniskor. Vad är rätt? Det sagda eller det tolkade?

Vad är det som gör att vi människor kan säga samma sak men på olika sätt?
Hur kan det låta rätt när det är fel och låta fel när det är rätt?

Vet en som fick ett för henne tråkigt besked i fredags.
När jag hör hennes verision lider jag och undrar hur kan man göra så mot henne.
När jag lyssnar på motpartens verision låter det mycket vettigt.
Men vad var det som gick fel?
Hur kan en och samma sak tolkas så olika?

Jag vet att jag inte är mer än en människa med fel och brister och jag gör fel många gånger. Som tur är kan man gå tillbaka och rätta till sina fel. Och oavsett vad jag säger till dem som finns i min närhet så är det nog ändå det tolkade ordet som är viktigast. Blir jag feltolkad så är det jag som måste försöka rätta mina misstag och förklara hur jag menar.

Det är viktigt hur motagaren tolkar och upplever det som sägs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...