lördag 25 december 2010

Julafton

Julmusiken strömmar ut ur högtalarna.
Första gästerna anländer, Birgit och Robin. De har med sig Jansson som ställs i ugnen. Köttbullarna och syltan lämnade de tidigare.

Tv:n sätts på. Trolltyg i tomteskogen var ett måste. Säkert över 15 år sen sist det visades.

Efter en stund kommer mamma med sin goda lax i pepparrotsost. Den fick Robin med sig hem när de åkte. Den gav mersmak sa han (han som varken gillar rökt lax eller pepparrot).
Många olika rätter stod på menyn förutom det som redan nämnts:
Fårfiol
Skinka till dem som äter det
Kalkonprinsar
Tomat och mozzarella
Tomat och rödlökssallad
Vanlig sallad
Sill - lök och senaps
Gravad lax
Ägghalvor
Rödbetssallad
Rödkål
Brysselkål
Även kokt potatis

Det var en mycket mätt skara som lämnade bordet.

I vardagsrummet stod det hemgjorda godiset, nötterna, torkade fikon, clementiner och lite annat som hör julen till på bordet.
Det tog ett bra tag innan någon orkade smaka på mer godsaker.
Kaffet serverades.
Sen den efterlängtade julklappsutdelningen. Wilhelm hade sett uttråkad ut ett bra tag, så äntligen händer det något.

Värme och säkerhet var mitt tema i år.
Vantar, mössor, halsduk och handledsvärmare stod värmen för.
Reflexer stod säkerheten för.

Men även lite presentkort, kalsonger, smycken mm hade inhandlats och slagits in i paket till min familj.

Själv fick jag av min mamma: Vägar till visdom av Stefan Einhorn. Ska bli intressant att läsa.
Världens bästa mamma, ett örngott av Wilhelm + ett foto av honom när han var liten.
Till mamma, en bok av Laura med många fina och tankvärda ord.
En egendesignad kalender av Robban. Den visste jag ju om eftersom jag själv hade bestämt vad den skulle innehålla.
Men min underbara Robban hade lagt ner ett detektivarbete på att få tag i den bästa julklappen. Den har utgått i alla affärer och i många av näthandelns butiker och går nästan inte att få tag på. Min favorit doft: D & G Fmemnin!

Robban och jag fick tillsammans av Birgit och Robin en ny micro. Lagom stor och hur läcker som helst.

Av min mamma fick hela familjen var sin tablett att ha på bordet. Min moster i Norge har broderat dem.



Kvällen fortsatte med många skratt!

Tänk en jul utan Kalle Anka!

Vill tacka alla för en mycket fin och trevlig julafton!

God fortsättning på julen!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...