lördag 27 september 2014

Biverkningar

Jag fattar ingenting!

Att inte ha någon ork.
Att vara trött.
Att vara ljudkänslig.
Att vara yr.
Att ha svårt att somna.
Ibland inte känna den är glädjen som man vill.

Detta är lite av mina symtom just nu.

Går till läkare för att få råd och hjälp.
Du behöver äta antidepressiv medicin!
Läkaren tycker att jag behöver "lyckopiller"!

Testar Sertralin.

Mycket vanliga biverkningar för sertralin

sömnlöshet, yrsel, sömnighet, huvudvärk, diarré, illamående,muntorrhet, utebliven utlösning, trötthet.

Vanliga biverkningar för sertralin

ångest, halsont, anorexi, ökad aptit, depression, känna sig konstig, mardrömmar, upprördhet, oro, minskat sexuellt intresse, tandagnisslan, domningar och stickningar, skakningar, muskelsträckning, onormal smak, bristande uppmärksamhet, synstörningar, öronringningar, hjärtklappning, värmevallningar, gäspningar, magont, kräkningar, förstoppning, orolig mage, gaser, utslag, ökade svettningar, muskelvärk, sexuella störningar, potensproblem, smärta i bröstkorgen.

Hur tänkte läkaren där?
Biverkningarna är ju samma som mina symtom + några till.
Hur kan jag bli bättre av Sertralin?

Slutade med denna medicin.

Nu ska jag testa Venlafaxin.

Topp 21 vanligaste biverkningarna av venlafaxin

Du drabbas av viktnedgång
Du får förhöjda kolesterolvärden
Din sömn blir sämre och du kan få konstiga drömmar
Du får minskad sexlust och ingen orgasm
Du får yrsel
Du drabbas av muskelspänningar
Du kan känna av domningar och stickningar i dina armar och ben
Du får en känsla av nervositet
Du känner dig trött och dåsig
Du drabbas av darrningar
Du känner dig förvirrad
Din syn blir suddig
Ditt blodtryck blir högre
Du drabbas av hjärtklappning
Du börjar gäspa onormalt mycket
Du tappar matlusten
Du drabbas av förstoppning
Du drabbas av kräkningar
Du behöver gå och kissa ovanligt ofta
Du känner dig svagare än normalt
Du får frossbrytningar

Förstår fortfarande inte.
Mina symtom finns ju här också.

Hur ska jag bli fri från symtom när jag ska äta medicin som ger de symtom som jag har?
Är detta det enda landstinget kan göra?
Är inte läkarna bättre utbildade än så här?

Jag vill inte ha mina symtom. 
Jag vill inte äta något som ger mig samma symtom som jag har.
Jag vill inte ha alla de andra symtomen heller.  

Jag vill må bra och orka med mitt liv!

1 kommentar:

  1. Hej Viveca.
    Det var några år sedan vi sågs ;-). Jag blev berörd när jag läste vad du skrev i din blogg. Jag hoppas verkligen att du skall bli av med dina symtom och att du skall komma ur din ”svacka” eller vad man nu skall kalla det. Jag arbetar sedan många år som distriktsläkare och träffar många människor med symtom som du beskriver. Som läkare önskar man att man hade ett ”lyckopiller” som hjälpte alla och som inte hade några oönskade sidoeffekter. Detta finns tyvärr inte… De mediciner du nämner kan ha mycket bra effekt och har hjälpt oerhört många människor. Sedan är det en del som drabbas av biverkningar och inte mår bra av dem. I fass står ju alla biverkningar antecknade som man kan drabbas av men som tur är får ju inte alla dem….. Man gör ju som läkare hela tiden en avvägan mellan om hur allvarliga symtomen är och risker med eventuella biverkningar av de mediciner man ordinerar. Om man dock drabbas av biverkningar kan man ju alltid sluta med medicinen…. Sedan finns det naturligtvis andra saker som kan hjälpa mot symtom som du beskriver. Goda vänner, familj, regelbundenhet vad det gäller sömn mat o motionsvanor etc. Samtalskontakt med kurator.. Ni verkar inte riktigt ha möts ….och jag funderar också lite på vilka föreställningar du hade när du sökte hjälp.

    Hoppas allt ordnar sig.
    Kram från mig

    Niklas Sjölander

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...