torsdag 19 december 2013

Pepparkakor

För ett tag sedan fick jag frågan:
- Vet du varför muslimerna kastar pepparkakorna som deras barn har bakat på förskolan?

Jag kunde inte svara på den frågan.
Hade aldrig hört talas om att de gjorde så.

Nu i veckan så visade jag det pyssel vi hade gjort med barnen på min förskola för en förälder.
Detta för att de skulle ta det med sig hem.
Då jag gav föräldern pepparkakorna som barnet hade bakat sa hen:
- Tyvärr kan jag inte ta dem med mig hem. Vi äter inte pepparkakor då det är en tradition att äta vid jul. Vi firar inte jul.

Jag talade om för den här föräldern att pepparkakor inte har med jul att göra.
Det kan man äta året om.

Fick till svar att den arabiska mataffären som de handlar i har sagt att det är en jultradition.

Då jag själv inte tänker på pepparkakan som en jultradition, då vi kan köpa dem året om i affärerna, blev jag nyfiken på dess historia.

Det jag hittade är i korta dra att pepparkakan har använts i medicinskt syfte. 
Den håller sig dessutom länge och användes som proviant i krig.
Traditionen att göra pepparkakshus kommer från Bröderna Grimms saga om Hans och Greta.
Att vi bakar pepparkakor kring jul kommer från att vi behövde kurera våra magar från den mat vi åt, framförallt vid jueltid.
När magen mådde bra blev man på bättre humör.
Därav att man blir snäll av pepparkakor.
Att vi gör pepparkakshjärtan beror på att vi sätter ett likhetstecken mellan snällhet och hjärtat.
Då vi bakar pepparkakor använder vi ofta olika figurer.
I många fall är formerna en symbol för något. 

Grisen tex har i alla tider varit en fruktbarhetssymbol. 
Så vår pepparkaksgris är en liten rest av det stora, hedniska midvinterblotet.
Källa:http://www.danskan.se/historia/pepparkakans-historia

Pepparkakshus gjort av Orions barn (3-5 år) på Hattens förskola, 2012.



















Pepparkakslandskap gjort av Cirkelns barn (1-5 år) på Silverdansens förskola, 2013.












Jag hittar inget som tyder på att pepparkakan ska vara en kristen jultradition.
Önskar att vi som har muslimska vänner kunde sprida detta till dem.
Tänk er själva att ni har bakat något gott och som ni är stolta över.
När ni sedan visar det för era föräldrar så kastar de det som ni har kämpat med att göra.
Bara för att de är felinformerade om pepparkakans ursprung.

1 kommentar:

  1. Blir besviken att folk bara antar att saker och ting är som det är utan att ta reda på fakta. Jag har själv läst på om pepparkakornas historia för att få veta. Bara att komma på idén att pepparkaks gubben kom till för att användad i rasistiskt syfte, så befängt!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...