fredag 16 mars 2012

Något att fundera på

Symtom eller, något ålderdomligt, symptom är tecken på ett underliggande, oftast sjukligt eller oönskat tillstånd som upplevs och uttrycks av patienten själv, (benämns därför ibland subjektiva symptom).
Wikipedia

Värk i kroppen.
Började som en molande värk i ryggslutet.
Fortsatte till höfter och ljumskar.
Den tilltog.

Inga värktabletter hjälpte.
De besvär som kan förknippas med värkområdet stämde inte med mina symtom.
Hade varken feber eller illamående.
Bara så otroligt ont.

Det blev till att ringa och sjukanmäla mig.
Ringa vårdcentralen och få en tid.
Allt var i en enda lång plåga.

Hos läkaren.
Klämde och kände, böjde och vred.
Inget han gjorde visade på något invärtes problem.
Han misstänkte muskelkramper.

Diklofenak skulle nog hjälpa.
Det blev till att bege sig till apoteket.
Den omedelbara tillfredsställelsen som barn vill ha önskade jag mig med.
Men tyvärr...
...det hjälpte inte.

Råd av 1177.
Ta två panodil också.
Slutade med att jag somnade av utmattning.

Några timmar senare vaknar jag med samma intensitet i värken.
Det började bli olidligt.
VC svarade inte när jag ringde dem.
Det var väl för sent på dagen.

Undrar hur mycket man ska orka?

Ny dag och fortfarande värk.
Inte lika kraftig som igår, men dock värk.
Idag har jag förmåga att använda min hjärna lite mer.
Nu vill jag veta vad som är orsaken till mina symtom.

Ny tid hos vårdcentralen.
Denna gång blev det provtagning.
Sänkan OK.
Urinprov näsan OK.

Det som felade kan bero på olika saker.
Saker som tiden får utvisa.
Ska iaf fortsätta äta diklofenak.

Pratade med min kloka kollega.
Hon gav mig lite att fundera på.
Kan värken vara ett symtom på den oro och stress jag har haft?
Kan det vara kroppens sätt att tala om för mig att jag ska ta det lite lugnt?
Kan ju vara något att fundera på!!!


2 kommentarer:

  1. Vad skulle man göra utan sina kloka kollegor?

    SvaraRadera
  2. Kunde inte ha sagt det bättre själv....kroppen säger ifrån tillslut! Take care ♥

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...